dinsdag 18 mei 2010

artikel in Nouveau ' cultuur a la carte' onder redactie van Mariska Vermeulen -december 2009


Vreugde
door verdriet
Natuurlijk kende Marijtje van der
Horst (59) vreselijk verdriet toen ze
haar grote liefde Hein verloor. Maar
ze ontdekte er ook een nieuw soort
liefde door. Ze schreef er een openhartig en aangrijpend
boek over: De dood legt Liefde bloot.
Wat was voor jou de grootste eyeopener na Heins dood?
“Je denkt dat je het niet overleeft als je iemand kwijtraakt.
Maar de paradox is dat je je daarna zo veel rijker voelt,
omdat je van binnenuit verandert. Dat heeft niets met de
buitenwereld te maken. Hoeveel mensen denken niet: als ik
die baan of man maar krijg, dan wordt alles beter. Maar juist
als je alles verliest, vind je rijkdom in je binnenleven.”
Hoe zie je die rijkdom? “Je kunt daar niet veel voor doen,
maar je moet je niet verzetten. Als je blijft herhalen dat het
verschrikkelijk is om weduwe te zijn, kom je niet verder.
Als je denkt: wat leer ik hiervan, dan kom je achter een
waardevolle levenservaring. Door diep verdriet krijg je zicht
op diepe vreugde. Heel paradoxaal, maar waar.”
Hoe krijg je zicht op die vreugde? “Je hebt geen keus, ik
kon gewoon niet meer, dus ik moest het verdriet loslaten.
Toen kwam er ruimte voor vreugde. Je moet je blik ervoor
openstellen. Een hartvormige aardappel bijvoorbeeld was
voor mij een dikke vette knipoog van het onzichtbare.”
Waarom lach je als je dit vertelt? “ Omdat het mij nog
steeds verwondert en frappeert. Ik ben alleen en ben door
een vreselijk gemis en verdriet gegaan. Maar nu ik twee
jaar verder ben, kan ik Heins dood als een cadeau van het
leven ervaren – net als dat hij 21 jaar deel uit heeft gemaakt
van mijn leven. Het was onzinnig om te denken dat Hein
tot mijn dood bij mij zou blijven. Niks in het leven kun je
vasthouden, alleen jezelf.”
Marijtje van der Horst was voorheen bekend als modeontwerpster
Marijke Mulder. Zie www.marijtjevanderhorst.nl.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten